Premiärfiske i Dalälven

Publicerat: 21 april, 2011 i Övriga funderingar, Fiskerapporter, Fiskevideos, Utrustning/beten

Många gäddor och en fin toppfisk.

För ganska precis två år sedan fiskade jag, Matte och Jacob tillsammans för första gången och fisket ägde rum i Dalälven. Under påsklovet fiskade vi några dagar och grunden till teamet lades. Turen gick inte till historien som den allra bästa, men trots det så fångades en och annan fisk och vi hade även kontakt med en riktigt grov gädda. Nu var det tänkt att vi skulle göra en favorit i repris… Våra planer gick dock i kras när Jacob gick och blev magsjuk så sent som dagen innan vi skulle åka men jag och Matte gav oss i alla fall av på lördagskvällen, efter fisket med Christian Jansson. Väl framme hann vi bara fixa lite grejer med motorn, lägga i båten och tackla alla spön innan det blev mörkt så vi ställde klockan och gick och sov i stället.

Det kändes riktigt härligt när vi på söndagsmorgonen väl satt i båten och var på väg mot vårt första stopp och första ankring – samma ankring som för två år sedan retade oss med en tappad gädda i 10+-klassen i ett av årets första kast. Ankaret åkte i och våra beten kastades ut. Min nya McTail i färgen glitteröring hann inte simma länge i det grunda vattnet innan jag känner en stöt och ser en hyfsad virvel torna upp sig bakom betet. Fan, tänker jag, men efter några kast genererar McTailen ännu ett hugg och denna gång sitter mothugget som det ska. Den lilla gäddan fightas in till båten och krokas av i båtkanten. Vårat Dalälvs-fiske hade börjat!

Vid det här laget börjar Matte rota i min låda och sätter även han en gammal tuggad McTail på tafsen. Det dröjer inte länge innan Mattes första gädda för året är ett faktum – en fin gädda i 2-3 kilos klassen som slukade McTailen direkt efter utkast innan han ens hunnit börja inspinningen!

Det fortsätter droppa in fisk och vi tar bl.a. några gäddor på trolling med den klassiska wobblern Nils Master. Ingen av dem är dock särskilt stora – den största väger kanske 1,5-2 kg.

För exakt ett år sedan, den 17:e april 2010 kl. 15:25, tog Matte sitt PB på 7,3 kg på ett ställe i Dalälven som vi kallar BPP – Big Pike Place. Kl. 15:51 på nästan exakt samma ställe, ett år och 26 minuter senare, smäller det ännu en gång ordentligt i Mattes grejer när någonting slukar hans tuggade Wolfcreek ”The Cub”. Efter en relativt kort och odramatisk fight landas denna vackra fisk:

7,1  kg och 105 cm lång var den fröken och hon var alltså nästan exakt lika stor som gäddan som Matte tog för ett år sedan. Denna fisk var inte PB men helt klart en rolig, fin och minnesvärd fisk! Jag kan också nämna att inför det vinnande kastet som gav hugget med stort H utbrast Matte: ”Nej, nu ska jag testa en sak…”, varpå jag kollar oförstående på honom när han börjar klä av sig sin T-shirt. Han fortsätter ”Jag ska testa ett kast utan tröja.” Jag bestämmer mig för att göra samma sak och konstigt nog så var det inte alls kallt utan solen värmde på bra. Och som sagt – i första kastet högg en sjuplusare för Matte… 😉

Detta visade sig bli dagens sista fisk och facit för denna dag blir åtta gäddor – fem till mig och tre till Matte med största på 7,1. Nöjda med dagen ställer vi klockan och går och lägger oss.

Tidigt nästa morgon börjar Matte med att kroka en riktigt liten gädda på sin abborrfärgade The Cub och den visar sig bli startskottet på ett riktigt sniprace (framförallt för min del). Den ena snipan avlöste den andra och min McMio i färgen CINE Special fick sällan simma länge förrän den inhalerades. En sjunkande McTail i plast visade sig fungera riktigt bra också. Vid kvällen hade jag landat tio gäddor och Matte två, men totalvikten för dagen kanske låg på tio kilo eller liknande. Alldeles för små fiskar för våran smak men ibland är det bara så. Jag fick även ta första fisken på en ny Big Game Tackle Twitch 6” i färgen smallmouth bass som dock senare sattes i en stock. En ny sådan måste inhandlas!

Under dagen hade jag en förkylning som kom krypande och vid kvällen var jag riktigt snörvlig. När vi vaknade av min mobilklocka kl. 06:00 morgonen efter hade Matte gått ut och sovit i soffan för att jag snarkat så mycket (förlåt!) och för ovanlighetens skull lyckades jag somna om. Jag vaknade igen lite efter kl. 8 och var snabbt upp och väckte Matte. En stund senare var vi ute i båten och gav oss ut på älven för några sista timmars fiske. Jag har snabbt ett hugg på CINE Specialen som jag missar men snart hugger en annan liten gädda som fastnar. Snart tar jag ännu en liten snipa som får simma tillbaka. På väg hem lite efter lunch beslutar vi oss för att ta en sista ankring vid BPP och snart har Matte sitt första hugg för dagen på en Cub full av växter som den lilla gäddan tydligen tyckte såg god ut. Den missar dock krokarna och kastet efter får Matte växter på igen precis som att gäddan hugger igen. Samtidigt har jag en annan liten snipa som jagar min McTail i ytan men missar, varpå Matte drar en fuling och kastar dit sin Cub som tydligen såg god ut. Den lilla gäddan tappas dock men jag kontar genom att kasta mot området där Mattes vegetariangädda höll till och har omgående en följare som hugger min Undertaker. Jag lyckas fighta gäddan ända till båten så att den fick drabbas av min kameras vrede.

Efter denna lilla fisk var det dags att åka hemåt och vi kunde summera 24 gäddor under dessa 2,5 dagars fiske. Toppfisken var fin men de övriga 23 var inte mycket att hänga i granen…

Bjuder er på lite bilder från våra dagar vid älven!

Jag filmade även en del under fisket, bl.a. fighten och releasen på Mattes sjukilos och den filmen kommer så fort jag har den klar!