Grymt gäddfiske på Åland!

Publicerat: 10 maj, 2011 i Övriga funderingar, Fiskerapporter, Utrustning/beten

En dag på Åland som gick till historien som en av de roligaste i mitt liv.

Jag var tio minuter sen till hamnen där Mille skulle hämta upp mig, men det visar sig att det inte gjorde så värst mycket när Mille kommer glidandes in i hamnen precis samtidigt som jag kommer med bilen. Klockan är lite efter halv 10 och det är inte ett moln på himlen. Vattenytan ligger spegelblank och vi kan se botten på flera meters djup. Vi anade att det kanske  skulle bli trögt i dag – lektider och dessa förutsättningar. Det skulle visa sig att det var både rätt och helt otroligt fel…

Vi glider långsamt in i den grunda viken, rädd för att dels åka på någon sten och dels för att inte skrämma eventuell fisk. Plötsligt hojtar jag till om att jag såg en gädda  som pilade iväg på det grunda vattnet och snart ser jag en till. Innan vi stannade båten omkring 50 meter senare hade vi redan sett fler än 10 gäddor och en liten gös. Jodå, fisken verkade vara där. Vi stannar och Mille sätter på en abborrfärgad Fat Flipper Small som han påstår har fiskat bra i vår. Han visar också den galna fisketekniken – små, ettriga, stenhårda knyckar utan någon som helst paus emellan. ”Kan det där verkligen fungera?” hinner jag precis tänka innan en gädda kommer och klipper betet i en stor virvel. Fisken lossnar dock men en kontakt på första kastet bådar gott. Samtidigt kommer min Paddel sakta simmandes mot båten och jag ser två fina gäddor som följer efter. Den ena gör ett lojt utfall men missar. Jag byter till en McMio har har i kastet efter ett bra hugg som dock missas. Jag byter igen till en annan paddel och hinner knappt börja veva innan det smackar till igen och nu sitter mothugget.

Mycket bra fight på denna utlekta dam i fyrakilosklassen. Jag bestämmer mig för att ”ta oskulden” på en Plastic McTail i färgen Mälaren som jag tidigare inte fått någon fisk på, första kastet resulterar i ett gäng följare men kastet efter smackar en liten rackare på.

Jag hinner knappt kroka av innan Mille har på sin första för dagen på en Phantom Softtail.

På den vägen fortsatte det och vi hade kontakter i precis varje kast den första timmen/timmarna. Vi bestämmer oss dock för att testa lite djupare vatten och gör en lång förflyttning ut till en fin grynna. Vi hade våra tvivel men i första kastet hade Mille en liten rackare efter. Jodå, de står här också… Vi glider lite inåt och jag ser en fin efterföljare på min sjunkande paddel. Kastet efter hugger det stenhårt och jag kan fighta in en trevlig gädda till båten.

Vi har ett nästan liknande fiske som inne i viken men medelvikten visar sig vara lite högre ute på grynnan. Vi tar ett helt gäng fiskar och har många fina efter, den största på omkring sju-åtta kilo som verkligen höjde spänningen när de kom glidandes runt våra beten… Vi glider med vinden längs med grynnan några gånger och tar en del fisk. Senare tar vi ännu en lång förflyttning till ett annat djupare ställe. Vi tvivlade en del men fisken visar sig i form av följen och slöa hugg. Jag kastar in min Svartzonker Flat Tail mot kanten och en halvmeter från stranden hugger det på lite bättre.

Bara för att garanterad vara över fem i år så väger vi henne lite snabbt till prick fem kilo. Första vägda över fem i år! Kändes mycket bra. Fisket fortsätter som tidigare och bjuder bland annat på dessa fiskar:

Efter att ha testat några fler nya ställen som inte levererade tillräckligt för att förtjäna vår tid denna dag åkte vi tillbaka för att testa första viken igen. Jag sätter på ett Svartzonker McCelly spinnerbait och nästan direkt smackar det på en. Hon sätts tillbaka och inom sex minuter har jag upp fyra fiskar till på samma bete. Fem fiskar på sex minuter… Jag är kär i spinnerbait!

Spinnerbaitfisket dog efter
ett tag så jag satsade på säkra kort – en plastic McTail i färgen Mälaren. Snart har jag några fiskar upp och många missade medan Mille fortsätter fiska bra med sin Fat Flipper Small från Ace. Han fiskar även hyfsat med en Phantom och tar en gädda precis när jag håller på att fota honom när han jerkar. Den här bilden lyckas jag fånga precis ögonblicket efter hugget:

Plötsligt ringer Cine och förklarar att hon har det tråkigt där hemma så jag föreslår att hon tar bilen till hamnen och hänger med oss ut de sista timmarna av dagen. Vi styr mot hamnen och kan konstatera att vi har 44 gäddor upp än så länge – inte illa, men 50 vore ju synnerligen fint. Vi lovar henne att hon med största sannolikhet kommer kunna kroka sin första gädda för året men det visar sig vara lättare sagt än gjort. Plötsligt verkar det som att inte en gädda vill hugga men däremot följa. Vattenytan hade blivit helt blank så det förklarade väl en del. Snart tar jag dock en liten gädda på min plastic McTail och snart tar Mille en på en Salmo Slider. Cines bete genererar dock bara följare och det skulle visa sig att ingen gädda behagade hugga för henne. Men vi fick också slita väldigt hårt för fiskarna och när vi hade 49 upp började solen krypa längre och längre ner mot horisonten. Så retsamt nära 50 och när Mille väl lyckades kroka en så tappades den i all iver. Till slut sitter den igen och denna gång går det vägen. 50 gäddor på en dag och två fiskare – inte illa i våra ögon!

Morgonen efter åkte jag hem till Sverige men Mille tog ännu en dag på sjön. Vi trodde att det inte kunde bli bättre men det kunde det – han plockade 36 gäddor själv…